mars 2007
ma ti on to fr l s
25 26 27 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
1
2 3 4 5 6 7 8

Lsning p sko-mysteriet

31.mar.2007 @ 16:05
Jeg har ftt sprsmlet mange ganger hver dag; Har du ftt tak i sko? Og fredag morgen spurte de Camilla og Cato p God Morgen Norge p TV2. P tide komme med lsningen p det store sko-mysteriet.

Som journalist skal man begynne med det viktigste, nemlig konklusjonen. Ja, jeg har sko. Dernest; kostet det en kasse champagne? Vel, det gjorde ikke det. Nettets kraft er formidabelt; etter at jeg lovet en kasse champagne (ekte) til den som kunne skaffe et par klatresko av typen Olympus Mons EVO strrelse 47 (biggest there is), s haglet det inn med henvendelser. Noen tyde sannheten litt nr det gjaldt funksjon, og strrelsen ble tyet litt ? men engasjementet var stort og ekte.

Etter ha luket bort mange kandidater, bokstavelig talt gjennom prving og feiling, s stod jeg igjen med: Ingenting. Og det var to uker til avreise. Da forfulgte jeg tipset fra Marius Stendebakken (se kommentar til blogg), og p nettstedet Mountain Tools var det himmerik. De holder til p stranden i Carmel, California og er etter eget utsagn de som selger mest av det avanserte fjellutstyret i verden.

Vel, de er amerikanere og da blir alt stort, men de visste i alle fall hva de snakket om ? s det var bare gi fra seg kredittkortnummer og vente p sko. De ble levert etter fire dager, og passet perfekt. Det fulgte en hel bruksanvisning med skoene, og det er faktisk en imponerende produktutvikling som har skjedd bare fra fjorrets modell til rets. Skoene har mange smarte lsninger som m vre tenkt ut av faktiske brukere som har vrt over 8000 meter. Hvorfor det har skjedd akkurat i r, og ikke et av de foregende tjue rene (omtrent) som skoene har vrt produsert, det kan man jo lure p.

Da ble det ingen champagne-kasse til noen (belnningen var ikke helt ute av proporsjon med skoene ? de koster nemlig 7000 kroner). Men en flaske rgangschampagne br det bli for tipset til Marius Stendebakken. S meld deg Marius!

De gir drmmen en sjanse

15.mar.2007 @ 11:12

Logo
Kanskje er det umulig for Cato klatre Mt. Everest. Mange vil mene det. Men vi har ftt noen av landets ledende bedrifter til gi drmmen en sjanse.

Det kan vre like vanskelig bestige det bratte sponsorfjellet som selve Everest, det har mange erfart. Vi i Everest Unarmed 2007 var mer enn spente. Riktignok kan vi skilte med en rikskjendis, kategori AAA, som Cato. Til gjengjeld er det ingen som vil sttte en sannsynlig fiasko. S hva ville veie tyngst?

Det hres nesten ut som godt jug, men vi kom aldri langt ned p listen over mulige sponsorer. De sa nemlig ja alle vi presenterte det for (med ett unntak, som skulle inn i en prosess med skifte av logo). Og i ett tilfelle ble vi oppringt av bedriften selv. Luksus, kalles det. Og det er en god flelse nr folk lar seg begeistre.

Hovedsponsoren ble s ivrige at presentasjonen ikke engang ble ferdig. Det er Gul.no ? bedriftskatalog p internett. ?N er vi lei av bli forvekslet med det svenskeide Gule Sider?, sa de med et flir. Vi hadde vel ikke kommet s langt i presentasjonen at de fikk med seg vr svenske deltaker, Camilla Nilsson.

Norsk Tipping er med igjen, slik de var til Sydpolen. Og kanskje vil de tilby odds p Cato? Da er det bare spille, han kan bli en oddsbombe! Hydro Polymers sa ja lenge fr den avtalte fristen, de skal snart ut og st p egne ben, med egen brsnotering. Det er et selskap som tar steget ut av skyggen i 2007, det skal ogs vi yte et bidrag til. Vitusapotek har mange et forhold til, som en ledende apotekerkjede. For oss var det en naturlig sponsor, det er ikke f saker vi m ha med i medisinskrinet. Hyden gir helt annerledes utfordringer enn vrige ekspedisjoner, og vi har ftt mye hjelp til sette sammen det rette utvalget. Og det er ikke nok ha med rett preparat; vi br helst vite hva vi skal bruke det til - og nr! En del erfaring har vi fra hyde, og sammen med gode forhndsinstrukser mener vi vre godt forberedt. I tillegg har vi mulighet til konsultere leger p telefon, bde norsk og sveitsisk. Nordea, Nordens strste bank, fant ogs noen kroner i budsjettet, og dermed var de rene pengesponsorene p plass.

Dette hadde du neppe ftt lese om vi ikke hadde hatt et samarbeid med Nettavisen. publisere en hjemmeside i konkurranse med en milliard andre p nettet, det blir det lite sus over. I Nettavisen og TV2-universet er det over en million brukere som blir eksponert for ekspedisjonen, det er helt uvurderlig.

Men det er ogs mange, store utgiftsposter som gjelder utstyr av ulike slag. Klr, telt, soveposer blir svimlende belp nr man er et helt lag. Valget falt p Mountain Hardware, amerikansk leverandr som er i ferd med f et solid fotfeste ogs i Norge, srlig hos guider og andre ?tunge? brukere.

Helt innerst er vi Brynje-fans. Det finnes mange konkurrenter, og mye bra, men nettingen fra det tradisjonsrike firmaet i Larvik m vi ha p ekspedisjon. Bare m ha det. Sko har vi gjort et stort nummer av, og nr alt er p plass er det La Sportiva fra lavland til topp. Verden har kommet langt siden det var ndvendig med tunge fjellstvler i lr, som det tok en generasjon g inn.

Netconnect, som tilbyr videokonferanser over nett til nringslivet, har satt opp et glimrende system for formidle ekspedisjonens progresjon. Det skal bli en fornyelse prve det i praksis, og kanskje klarer vi en liten verdensrekord ogs. Vi har i alle fall store planer, takket vre Panasonic og Netconnect.

Foto er viktig, og tross at vi selv mener vi er gode fotografer, s er det noe eget med fagfolk da. (Cato tar ogs bilder nemlig, og hvordan gjr han det?) FotoVideo, som snart har tatt over hele fotomarkedet i landet, har finansiert fotograf og verdens beste profesjonelle utstyr. Det skal merkes!

Telenor stiller med ikke mindre enn fire satellittelefoner, samt gratis ringing og overfrsel av data (det heter vel ikke tellerskritt lengre?) Mange ekspedisjoner har ftt et lite sjokk nr den regningen kommer i etterkant.

Det er utrolig mange som bidrar, og alle skal huskes og tas vare p. Det er en heldagsjobb bare det.


hits