mars 2007
ma ti on to fr
25 26 27 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
1
2 3 4 5 6 7 8

Løsning på sko-mysteriet

31.mar.2007 @ 16:05
Jeg har fått spørsmålet mange ganger hver dag; Har du fått tak i sko? Og fredag morgen spurte de Camilla og Cato på God Morgen Norge på TV2. På tide å komme med løsningen på det store sko-mysteriet.

Som journalist skal man begynne med det viktigste, nemlig konklusjonen. Ja, jeg har sko. Dernest; kostet det en kasse champagne? Vel, det gjorde ikke det. Nettets kraft er formidabelt; etter at jeg lovet en kasse champagne (ekte) til den som kunne skaffe et par klatresko av typen Olympus Mons EVO størrelse 47 (biggest there is), så haglet det inn med henvendelser. Noen tøyde sannheten litt når det gjaldt funksjon, og størrelsen ble tøyet litt ? men engasjementet var stort og ekte.

Etter å ha luket bort mange kandidater, bokstavelig talt gjennom prøving og feiling, så stod jeg igjen med: Ingenting. Og det var to uker til avreise. Da forfulgte jeg tipset fra Marius Stendebakken (se kommentar til blogg), og på nettstedet Mountain Tools var det himmerik. De holder til på stranden i Carmel, California og er etter eget utsagn de som selger mest av det avanserte fjellutstyret i verden.

Vel, de er amerikanere og da blir alt stort, men de visste i alle fall hva de snakket om ? så det var bare å gi fra seg kredittkortnummer og vente på sko. De ble levert etter fire dager, og passet perfekt. Det fulgte en hel bruksanvisning med skoene, og det er faktisk en imponerende produktutvikling som har skjedd bare fra fjorårets modell til årets. Skoene har mange smarte løsninger som må være tenkt ut av faktiske brukere som har vært over 8000 meter. Hvorfor det har skjedd akkurat i år, og ikke et av de foregående tjue årene (omtrent) som skoene har vært produsert, det kan man jo lure på.

Da ble det ingen champagne-kasse til noen (belønningen var ikke helt ute av proporsjon med skoene ? de koster nemlig 7000 kroner). Men en flaske årgangschampagne bør det bli for tipset til Marius Stendebakken. Så meld deg Marius!

De gir drømmen en sjanse

15.mar.2007 @ 11:12

Logo
Kanskje er det umulig for Cato å klatre Mt. Everest. Mange vil mene det. Men vi har fått noen av landets ledende bedrifter til å gi drømmen en sjanse.

 

Det kan være like vanskelig å bestige det bratte sponsorfjellet som selve Everest, det har mange erfart. Vi i Everest Unarmed 2007 var mer enn spente. Riktignok kan vi skilte med en rikskjendis, kategori AAA, som Cato. Til gjengjeld er det ingen som vil støtte en sannsynlig fiasko. Så hva ville veie tyngst?

 

Det høres nesten ut som godt jug, men vi kom aldri langt ned på listen over mulige sponsorer. De sa nemlig ja alle vi presenterte det for (med ett unntak, som skulle inn i en prosess med skifte av logo). Og i ett tilfelle ble vi oppringt av bedriften selv. Luksus, kalles det. Og det er en god følelse når folk lar seg begeistre.

 

Hovedsponsoren ble så ivrige at presentasjonen ikke engang ble ferdig. Det er Gul.no ? bedriftskatalog på internett. ?Nå er vi lei av å bli forvekslet med det svenskeide Gule Sider?, sa de med et flir.  Vi hadde vel ikke kommet så langt i presentasjonen at de fikk med seg vår svenske deltaker, Camilla Nilsson.

 

Norsk Tipping er med igjen, slik de var til Sydpolen. Og kanskje vil de tilby odds på Cato?  Da er det bare å spille, han kan bli en oddsbombe! Hydro Polymers sa ja lenge før den avtalte fristen, de skal snart ut og stå på egne ben, med egen børsnotering. Det er et selskap som tar steget ut av skyggen i 2007, det skal også vi yte et bidrag til. Vitusapotek har mange et forhold til, som en ledende apotekerkjede. For oss var det en naturlig sponsor, det er ikke få saker vi må ha med i medisinskrinet. Høyden gir helt annerledes utfordringer enn øvrige ekspedisjoner, og vi har fått mye hjelp til å sette sammen det rette utvalget. Og det er ikke nok å ha med rett preparat; vi bør helst vite hva vi skal bruke det til - og når! En del erfaring har vi fra høyde, og sammen med gode forhåndsinstrukser mener vi å være godt forberedt. I tillegg har vi mulighet til å konsultere leger på telefon, både norsk og sveitsisk. Nordea, Nordens største bank, fant også noen kroner i budsjettet, og dermed var de rene pengesponsorene på plass.

 

Dette hadde du neppe fått lese om vi ikke hadde hatt et samarbeid med Nettavisen. Å publisere en hjemmeside i konkurranse med en milliard andre på nettet, det blir det lite sus over. I Nettavisen og TV2-universet er det over en million brukere som blir eksponert for ekspedisjonen, det er helt uvurderlig.

 

Men det er også mange, store utgiftsposter som gjelder utstyr av ulike slag. Klær, telt, soveposer blir svimlende beløp når man er et helt lag. Valget falt på Mountain Hardware, amerikansk leverandør som er i ferd med å få et solid fotfeste også i Norge, særlig hos guider og andre ?tunge? brukere.

 

Helt innerst er vi Brynje-fans. Det finnes mange konkurrenter, og mye bra, men nettingen fra det tradisjonsrike firmaet i Larvik må vi ha på ekspedisjon. Bare må ha det. Sko har vi gjort et stort nummer av, og når alt er på plass er det La Sportiva fra lavland til topp. Verden har kommet langt siden det var nødvendig med tunge fjellstøvler i lær, som det tok en generasjon å gå inn.

 

Netconnect, som tilbyr videokonferanser over nett til næringslivet, har satt opp et glimrende system for å formidle ekspedisjonens progresjon. Det skal bli en fornøyelse å prøve det i praksis, og kanskje klarer vi en liten verdensrekord også. Vi har i alle fall store planer, takket være Panasonic og Netconnect.

 

Foto er viktig, og tross at vi selv mener vi er gode fotografer, så er det noe eget med fagfolk da. (Cato tar også bilder nemlig, og hvordan gjør han det?) FotoVideo, som snart har tatt over hele fotomarkedet i landet, har finansiert fotograf og verdens beste profesjonelle utstyr. Det skal merkes!

 

Telenor stiller med ikke mindre enn fire satellittelefoner, samt gratis ringing og overførsel av data (det heter vel ikke tellerskritt lengre?) Mange ekspedisjoner har fått et lite sjokk når den regningen kommer i etterkant.

  

Det er utrolig mange som bidrar, og alle skal huskes og tas vare på. Det er en heldagsjobb bare det.

   

hits