img
januar 2007
ma ti on to fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31

Jakten på pengene

25.jan.2007 @ 12:04:30

Teamet
Det er mange grunner til at de fleste aldri får realisert sine drømmer om lange, høye eller kalde turer til verdens ytterpunkter. Penger er en av dem. Det kan være astronomiske summer som skal til for å utruste en ekspedisjon, langt mer enn man kan legge til side av husholdningsbudsjettet. Den som vil kjøpe seg en plass på en fullt utstyrt Everest-ekspedisjon (det finnes flere firmaer som tilbyr dette) må gjerne ut med 350-400.000 kroner. Hver. Og det er penger som må skaffes etter at skattefuten har nappet til seg nesten halve lønningsposen - det er fortsatt ikke fradragsberettiget å dra på ekspedisjon.

Det kan gjøres billigere. Man kan gjøre som svenskenes (nå avdøde) Gøran Kropp, som syklet tur-retur Himalaya for å bestige Everest. Det tjente han for øvrig godt på, i ettertid. Men særlig realistisk er det ikke.

Problemstillingen er ikke ny; Amundsen, Nansen og de øvrige polhelter brukte det meste av sin tid til å finansiere neste tur, og skepsisen blant de som satt med penger var stor. Det var nødvendig å være oppfinnsom, og gå til de mest usannsynlige pengekilder. Et foretagende som Sydpol-ferden til Amundsen hadde ikke vært mulig uten at Stortinget bevilget en vesentlig del (Stortinget trodde riktignok han skulle til Nordpolen, og en slik feilinformasjon hadde vel ført til parlamentarisk krise i dag).

Man kan ikke vente seg noen bevilgninger fra det offentlige i vår tid. En snill onkel med et rørleggerfirma kan komme med noen kroner, men det finnes ikke mange snille onkler. Man må ut i den nådeløse forretningsverden, der hvor ingen gaver er å hente.

Selv om det aldri har gått bedre for norsk næringsliv, så sitter ikke pengene løst. Skal noen gi en gave velger de heller Frelsesarmeen eller Amnesty International, med mindre du klarer å overbevise dem om at din skitur vil bety mye for fattige barn i Afrika.

Næringslivet skal ha noe igjen for pengene, det er en handel. Derfor må du ha et produkt, noe å selge. Mens næringslivet på 90-tallet var opptatt av å skape møteplasser, ta med kunder eller forbindelser hit eller dit, så har pendelen nå svingt tilbake til god, gammeldags merkevarebygging. Bedriftene vil ha vist frem navnet sitt, logoen, tilstrekkelig mye til at det er verd pengene. Den indremedisinske effekten overfor ansatte tillegges også vekt, men det er synligheten utad som er viktigst.

Man må altså gi synlighet - det betyr logoer. Og det betyr kreativitet i å vise dem fram til flest mulig. Artikler i aviser og blader, gode hjemmesider med bra presentasjon av sponsorene, foredrag - kanskje sogar en bok - en dvd - en film som vises på en eller annen kanal - alt etter hvor spennende man kan gjøre historien. Det finnes ingen oppskrift, men media har etter hvert oppdaget at det er flere og flere som er opptatt av dette. Før var det godt stoff fordi man var "først" på en eller annen måte. Nå er det godt stoff rett og slett fordi mange har kunnskap, interesse og egne ambisjoner.

Blant de som lykkes i sponsorarbeidet er det ikke alle som leverer varene. Og da tenker jeg ikke på å nå målet, men på å følge opp sponsorene. Samarbeidet er ikke over når de har overført pengene, det er da det begynner. Det er mye arbeid å følge opp det man i et anfall av lettsindighet kan ha lovet. Spørsmålet er noen ganger om det ikke hadde vært bedre anvendt tid å ha en godt betalt bijobb, i stedet for å halse rundt etter sponsorer, en tiggerferd som til og med kan mislykkes.

Hvordan har det så gått for oss? EverestUnarmed2007 har et produkt som heter Cato Zahl Pedersen, et av Norges beste merkenavn i seg selv. I tillegg har vi lagt ned mye arbeid i å lage et produkt overfor sponsorene som fremstår som interessant. I prinsippet har vi ikke fått nei fra noen av de vi har presentert det for - selv om det i et par tilfelle ikke har passet tidsmessig. Det er en privilegert situasjon, men det er ikke lite arbeid av den grunn.

Sponsorene våre skal vi ta vare på - og presentere om kort tid.


hits